Eğer New York’ta küçük de olsa biriyle paylaşmadığınız bir eviniz varsa ne mutlu size! :) Neden? Çünkü burada ev kiraları oldukça yüksek, bu sebeple öğrenciler genellikle tek başlarına eve çıkamıyorlar. Diğer taraftan, Amerikalı değilseniz ve Amerikalı kefiliniz yoksa ev sahibinin size güvenmesi de baya zor. Bir de bu sürece maddi tarafından bakarsak, genellikle ev sahipleri size kefilsiz bir şekilde evlerini vermeye razı olsalar dahi, yaklaşık ödeyeceğiniz kira kadar bir parayı emlakçıya, 2 kira kadar da parayı depozito olarak ev sahibine vermeniz gerekebilir. Bu rakamlar değişkenlik gösteriyor tabi ama New York’ta (özellikle Manhattan’da) kendi çabalarınız ile ev tutmanız gerekecekse genel olarak 3-4 kira kadar peşin parayı ilk aşamada elinizde bulundurmak akıllıca olabilir. (New York’ta ev arama tecrübem yok çok şükür :) Bu süreci buradaki arkadaşlarım vesilesiyle öğrendiğimden çok fazla detay veremiyorum.)

Benim yüksek lisans yapmak üzere geldiğim Columbia Üniversitesi’nin New York’ta çok sayıda evi var ve bu evler için başvurunuzu mümkün olduğunca erken yaparsanız, uluslararası öğrencilere öncelik verdiklerini de göz önünde bulundurursak şansınız oldukça yüksek. Peki başvuruyu ne kadar erken yapmak lazım? Kabul edildiğinizi öğrendiğiniz an başvurunuzu yapmak yerinde olacaktır. Başvuruyu geciktiren bekarların şansı çok düşük, evliyseniz Hazirana kadar başvuranlara bir şans var :)

Benim durumum şöyle oldu.. Ben ev başvurumu Haziran başı (Ağustos’ta başlayacak okul için New York’ta oldukça geç bir tarih) gibi yapabilmiştim, o yüzden herkesin sen evlisin sana kesin ev çıkar yorumları bana pek inandırıcı gelmiyordu. Beklediğim gibi ilk aşamada bir ev teklifi almadım ve yedek listede kaldım. Yani evlerin ilk dağıtım sürecinde bana bir ev verilmedi. Yedek listedeki sıramı ve kategorimi ise 2 Ağustos günü okuldan gelen mail ile öğrendim ve “new couple” kategorisinde 57. sırada olduğumu gördüm. Bu sırayı yorumlamak benim için kafa karışıklığından öteye gitmedi, yani yorumlayamadım :) Sadece endişelendim. 7 Ağustos günü New York’a doğru yola çıkacağımdan bu 5 günü hep kiralık ev bakarak geçirdim. (Bu arada New York’a gidenler için Columbia Üniversitesinin şöyle bir kampüs dışı ev bulma sitesi var. Buradaki ilanlar genellikle Columbia ile bir şekilde ilgisi olan birileri tarafından veriliyor. Yani buradan ev kiralayabilmek sanırım daha kolay ve güvenli. Bunun dışında kalan craiglist adlı site de oldukça yaygın kullanılıyor ama bana pek güven vermemişti mesela. Ev bakabileceğiniz başka başka bir sürü site daha var.)

Velhasılı kelam, bu kadar endişelenmeme gerçekten hiç gerek yokmuş çünkü 5 Ağustosta bir ev teklifi aldım. Yani benim kategorimde 57. kişiye 3 günde sıra geldi. Teklifi aldığınız maile baktığınızda, ödeyeceğiniz kirayı, hangi tarih itibariyle evinize taşınabileceğinizi ve sözleşmenizi imzalarken hangi dokümanlara ihtiyaç duyacağınızı göreceksiniz. Örneğin benim stüdyo dairemin (ayrı ayrı 1 mutfak, 1 oda ve 1 banyodan oluşuyor) aylık kirası yaklaşık 1400 dolardı ve evime taşınma tarihim 23 Ağustostu. Biraz önce 1 mutfak, 1 oda ve 1 banyonun ayrı ayrı olduğunu vurguladım çünkü burada stüdyo adı altında verilen daireler genellikle mutfak ve odanın birlikte olduğu, yalnızca banyonun ayrı olduğu şekilde. Stüdyo bir daire eşinizle yaşamak için evet, biraz küçük. Türkiye’de aradığımız standartları burada bulamıyoruz. 1+1 çok daha iyi olabilir. Ama yalnızsanız New York gibi bir şehirde daha büyüğü biraz lükse kaçabilir. Zaten dışarıda bu kadar çok aktivite varken kim evde oturur ki!! :))

New York iyidir, güzeldir ama başınızı sokacak bir yeriniz yoksa cehennemden beter hale gelebilir. O yüzden öğrencilerin ev başvurularını mümkün olduğunca erken ve ayrım gözetmeksizin okulun sunduğu tüm alternatifleri baştan kabul ederek yapması, okuldan bağımsız gelenlerin de New York’a gelmeden en az 1 ay kadar önce araştırmalara başlaması, varsa New York’taki eş, dost, akraba, tanıdık ile irtibata geçerek yardım talep etmesi çok çok yerinde olur.

Columbia ile kira sözleşmesi imzalamak:

Ev teklifini kabul etmeye karar verdiğinizde, Columbia sizden 2 aylık kira kadar bedel talep ediyor. Ben bunu Türkiye’deyken kredi kartı ile ödemiştim. Bu miktarın yarısı ilk ayın kirası, diğer yarısı da depozito niteliğinde oluyor. Ev teklifini kabul edip, bu parayı ödedikten sonra size taşınacağınız gün için bir randevu saati veriliyor. O gün ve saatte Columbia Üniversitesi’nin 401 West 119th Street adresindeki housing bölümüne gidip, son derece hızlı bir şekilde kira sözleşmenizi imzalıyorsunuz. Apartmanınızın (bazen civardaki diğer birkaç apartmanın da) sorumlusu olan “superintendent” dedikleri kişiden anahtarınızı almanız için bu ofisten size bir belge veriliyor. Bu belge ile super’ın kapısını çalıyorsunuz. Anahtarlarınız size verildiği andan itibaren ev sizindir, tepe tepe kullanın :) Columbia, size verilmeden önce bu evlerin duvarlarını boyuyor, parkelerini cilalıyor, perdelerini ve klozet kapağını yeniliyor, kapı kilidini değiştiriyor. Ayrıca evdeki aksaklıkları da (bozuk ampul, priz vs) tamir ediyorlar. Tabi iş yapma şekilleri Türkiye’deki ile mukayese edilmez (boyanmış duvarlarda siyah el izleri görebiliyorsunuz ya da bir stüdyo daireyi sadece boyamaları bile 1 hafta sürebiliyor) ama size olabildiğince temiz bir şekilde evinizi teslim ediyorlar. Eğer evinizle ilgili bir aksaklık varsa ya da çıkarsa yine bu super kişisi ile görüşerek, sorunu halletmeye çalışıyorsunuz.

Evi bulduktan sonra:

Eğer Columbia evlerinden birinde yaşayacaksanız, ödeyeceğiniz kiraya su&sıcak su, ısıtma, internet dahil olur. Siz sadece gaz ve elektriği açtırırsınız bunun için de Con Edison’ı telefon ile ararsınız. Hesap açtırma işlemi tamamen telefondan yapılıyor. Benim evimde ocak da elektrikli olduğu için, gazı açtırmam gerekmedi mesela, sadece elektrik yeterli oldu. Bu adamların web sayfasında size üyelik açtırırken sorulacak bilgiler detaylı bir şekilde yazıyor, aramadan önce oradan bakıp ön hazırlık yapmanız tavsiyemdir :)

Eğer Columbia evinde kalmayacaksanız, çok büyük ihtimalle su ve ısıtmanız yine kiraya dahil olacaktır. Yalnızca elektrik ve gaz için Con Edison’ı, internet için de Time Warner’ı aramanız gerekiyor.

Ayrıca, evinizde çok büyük ihtimalle buzdolabı ve ocak dışında hiçbir eşya olmayacak. Bazı evler eşyalı olarak da veriliyor ama onlardaki eşyalar da oldukça sınırlı. Yani eşyalarınızı almanız gerekecek. Eğer kullanmak konusunda ısrarlıysanız ve yeriniz müsaitse bir bulaşık makinesi alınabilir. Öte yandan, burada evlerde çamaşır makinesi yok, genellikle apartmanların bodrum katlarında çamaşır odaları var. Oradaki makinelerde çamaşırınızı yıkıyor, sonra da aynı yerdeki kurutma makineleri ile kurutabiliyorsunuz. Bu işlem için ya bu odada bulunan ya da çevre apartmanların çamaşır odalarında bulunan laundary card makinelerinden bir kart almanız gerekiyor. Karta para yükleme işlemi de yine bu makinelerden yapılıyor. Yıkama yarım saat, kurutma ise bir saat civarında sürüyor ve ikisi için de ayrı ayrı 1.7 dolar civarında bir miktar ödüyorsunuz.

Bir diğer önemli konu, Columbia evlerinin büyük bir kısmında hafta sonu eşya taşımak yasak. Büyük miktarda eşya aldıysanız, ya da bu eşyaları evinize/evinizden taşıyorsanız yine super’e bu konuda bilgi vermeniz gerekiyor. Taşınma işini hafta sonu yapıyorsanız, onun için de ayrıca bir izin gerekebilir.

Bitti mi? Bitmedi! :) Apartmanlarda sizden çöplerinizi de ayrıştırarak atmanız bekleniyor. Genel olarak 3 farklı kategoride çöplerinizi ayrıştırıyorsunuz. Yeterince uzattım zaten artık çok fazla uzatmıyorum :))) İlgili doküman şurada: NYC Recycling